reklama

O duši pavúka a záchodových seansách...

Jeden by povedal, že na toalete v trojizbovom byte, kam sa človek sotva zmestí s pokrčenými kolenami, už po dvadsiatich rokoch niet čo obzerať. Tisíckrát prečítaný kalendár mien na dverách a pedantne spočítané dlaždičky sú prozaickou súčasťou sveta každého z nás. Mnohí však napriek stiesneným priestorom a nedostatku vnemov práve na tomto tabuizovanom kúsočku obydlia radi rozmýšľame, prehodnocujeme, zavrhujeme, či tvoríme. Zaoberáme sa otázkami najvyššieho bytia a to s takou ľahkosťou a radosťou, s akou to nedokážeme ani v práci, v škole, či v rozhovore s blízkymi. (Domnievam sa, že akosi intuitívne cítime, že toto miesto je jediným, kde sme si všetci bez rozdielu skutočne rovní.) Venujeme sa tomu, na čo v reálnom svete, kde nepobehujeme so stiahnutými nohavicami, jednoducho nemáme čas. A robíme dobre.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Aj ja si chodievam na toaletu občas len tak oddýchnuť. Obzerám sa vtedy po hrozivo nerozmerných stenách a snažím sa nájsť hocaký detail, o ktorý by som si mohla oprieť zrak. Blúdim drobučkými výmoľmi v naoko hladkej omietke a predstavujem si najrôznejšie obrazce umiestnené tam, kde v skutočnosti nie sú. Z nerovností a nečistôt si skladám svoje súkromné súhvezdia, aby som im neskôr mohla dávať bizarné mená. Vymýšľam a fantazírujem...
Aj včera som si bola pre svoj kúsoček zaslúženého oddychu. Pri putovaní po kútoch, ktoré sú vždy od stien aspoň o odtieň tmavšie, som naraz zistila, že nie som sama. Spoločnosť mi robil kosec, ktorý už ľuďom zľudovel natoľko, že ho nazývajú jednoducho „záchodovým pavúkom“. Mal dlhé nohy a maličkú hlavu bez tela, či skôr telo bez hlavy, a vôbec sa nehýbal. Zalezený niekde v tajnej škáre už stihol narásť natoľko, že by som ho pokojne mohla nazvať poriadnym kusom mäsa. Avšak namiesto toho, aby som rozjímala o jeho anatómii, pustila som sa do štúdia jeho maličkej duše.
Kedysi som sa o pavúkovi dočítala niekoľko zaujímavých faktov. V mnohých kultúrach sveta, v ktorých zrejme ľudia tiež chodievali meditovať na tie správne miesta, bol pavúk považovaný za tzv. priadku osudu a stelesňoval dokonca slnko, či vznik samotného života. S niekoľkými obmenami v rôznych kútoch sveta predstavoval významnú súčasť mytológie, ba bol aj zbožšťovaný. Nakoniec, aj u nás sa vravieva, že pavúk v dome prináša peniaze, blahobyt a šťastie, a jeho zabitie nás o ne, naopak, oberá. 
Hľadiac na pavúka v kúte nášho záchoda, preháňali sa mi hlavou všetky tieto poznatky. Zrazu som sa prestala považovať za vývinovo vyšší živočíšny druh. Dlhonohý kosec ma svojim strašidelným čarom úplne opantal. Začala som premýšľať o detailoch a obdivovať ho. (Jeden príklad za všetky, my ľudia si predsa na rozdiel od maličkých pavúčikov nedokážeme postaviť bezpečný domov z niečoho, čo, s prepáčením, vylúčime zo svojej zadnice. Ak by sme to dokázali, poznateľne by sa zredukovali naše existenčné problémy a na svete by možno konečne nastal mier, aký poznajú tieto záhadné tvorčeky. Nikdy som totiž nevidela dvoch ani viacerých pavúkov, ktoré by medzi sebou zápasili.) Ako som tak snívala o nesmiernom a nekonečnom duchovnom svete obyčajného pavúčika, ten sa namiesto zbytočných rečí radšej začal činiť a po lepkavom lane sa obratne spustil od stropu až k zemi a už bol preč. Zmizol tak rýchlo, akoby tu ani nikdy nebol, no jeho duch zostal ešte dlho vo mne.
Nie, nemodlím sa od tejto chvíle namiesto k Bohu k záchodovému pavúkovi. Hoci sa ho vyslovene nebojím, mám pred ním rešpekt a netúžim si z neho urobiť domáceho maznáčika. Ak by mi liezol po tele, možno by som aj trochu zajačala. Avšak, pavúky som nikdy nezabíjala a viem, že ani nebudem zabíjať. Vraj totiž nosia šťastie, a viete čo? Niečo na tom bude. Máme doma na toalete velikánskeho kosca a ja som zatiaľ v živote šťastná.

Eva Maheľová

Eva Maheľová

Bloger 
  • Počet článkov:  33
  •  | 
  • Páči sa:  0x

obyčajný človek stvorený do neobyčajného sveta... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu